چقدر تا ختم غائله کرونا فاصله داریم؟

برترین‌ها: کار دنیا دارد تعطیل می‌شود. اماکنی که زمانی پر از شور و زندگی بودند حالا به خاطر محدودیت‌هایی که به زندگی روزمره اعمال شده به شهر ارواح تبدیل شده‌اند؛ محدودیت‌هایی مثل منع آمدوشد، بسته شدن مدرسه‌ها و ممنوعیت سفر و تجمع پرشمار.

چنین واکنشی به یک بیماری در تاریخ سابقه نداشته، اما این وضع کی به پایان می‌رسد و ما کی می‌توانیم به زندگی عادی برگردیم؟ بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، معتقد است که این کشور می‌تواند ظرف ۱۲ هفته آتی ورق را برگرداند و ویروس کرونا را پی کارش بفرستد.

اما حتی اگر تعداد مبتلایان نیز در سه ماه آینده کاهش پیدا کند، ما همچنان با پایان ماجرا فاصله زیادی خواهیم داشت. ختم این غائله مدت زیادی طول خواهد کشید، شاید حتی سال‌ها. مشخص است که استراتژی فعلی تعطیلی بخش‌های بزرگی از جامعه نمی‌تواند در درازمدت ادامه پیدا کند. آسیب اجتماعی و اقتصادی چنین کاری مصیبت‌بار خواهد بود. کشور‌ها به استراتژی برون‌رفت نیاز دارند، راهی برای برداشتن محدودیت‌ها و بازگشت به روال عادی. اما ویروس کرونا قرار نیست ناپدید شود.

چقدر تا ختم غائله کرونا فاصله داریم؟

سرفه یکی از علائم بیماری کرونای ۲۰۱۹ است.

برداشتن محدودیت‌هایی که باعث کاهش شیوع این ویروس شده به معنی افزایش مجدد مبتلایان خواهد بود. مارک وولهاس، پروفسور همه‌گیرشناسی بیماری‌های مسری در دانشگاه ادینبرا، می‌گوید: تعیین این استراتژی برون‌رفت و یافتن راهکاری برای بیرون رفتن از وضع فعلی کار مشکلی است. فقط هم مشکل بریتانیا نیست، هیچ کشوری استراتژی برون‌رفت ندارد. ما با یک چالش عظیم علمی و اجتماعی سر و کار داریم.

برای خروج از این آشفته‌بازار سه راه بیشتر وجود ندارد:

واکسیناسیون
ابتلای مردم به تعداد کافی و ایجاد مصونیت گسترده
ایجاد تغیرات دائمی در رفتار و جامعه
هر سه راه به کاهش توانایی شیوع این ویروس ختم می‌شود.

واکسن – حداقل ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر

واکسن قرار است ما را در برابر بیماری مصون کند تا مبتلا نشویم.

اگر حدود ۶۰ درصد افراد جامعه را واکسینه کنید، امکان شیوع مجدد ویروس را کاهش می‌دهید. به این کار ایمنی گله‌ای (جمعی) می‌گویند. در هفته‌ای که گذشت، محققان اجازه پیدا کردند قوانین لزوم آزمایش حیوانی دارو در قدم اول را نادیده بگیرند و یکی از این واکسن‌های آزمایشی را در آمریکا به یک داوطلب تزریق کنند.

روند کشف واکسن برای این ویروس با سرعتی بی‌سابقه پیش می‌رود، اما هیچ تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد و ایمن‌سازی باید در ابعاد جهانی صورت بگیرد. تخمین زده می‌شود که حتی اگر همه چیز به خوبی پیش برود، هنوز ۱۲ تا ۱۸ ماه با نخستین واکسن فاصله داریم. تحمل محدودیت‌های بی‌سابقه اجتماعی در زمان صلح برای چنین زمان درازی کار سختی است.

پروفسور وولهاس به بی‌بی‌سی گفت: بهتر است منتظر نشستن برای واکسن را استراتژی حساب نکنیم. این کار استراتژی نیست.

https://www.bartarinha.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *